شنبه 9 تير 1403

بدون مطالعات منظر فرهنگی، حفاظت از بافت تاریخی امکان پذیر نیست

  تاريخ:پنجم اسفند 1387 ساعت 11:15   |     کد : 16778   |     مشاهده: 1055
به گزارش صنعت نیوز، اگر بخواهیم اصالت و یکپارچگی را درمجموعه عرصه و حریم ببینیم حتماً باید در تعیین عرصه نگاه‌های متعددی به مباحث میراث طبیعی و معنوی داشته باشیم یعنی بحث تعیین عرصه و حریم را یک تکلیف چند منظوره بدانیم.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، اگر بخواهیم اصالت و یکپارچگی را درمجموعه عرصه و حریم ببینیم حتماً باید در تعیین عرصه نگاه‌های متعددی به مباحث میراث طبیعی و معنوی داشته باشیم یعنی بحث تعیین عرصه و حریم را یک تکلیف چند منظوره بدانیم.

کارشناس ارشد مرمت ضمن بیان این مطلب افزود: در منشور مدیریت باستان شناسی مسائل اخلاقی که به دنبال بکارگیری منشور و نیز درسال 1990 به تصویب رسید، مبانی حقوقی و سیاست‌گذاری مرتبط به عرصه و حریم مشخص شده است.

چیتگر با اشاره به این که امروزه بحث میراث طبیعی و معنوی نیز در نگاه ما در تعیین عرصه و حریم وارد شده اظهار داشت: بخش فنی و دانشی موضوعاتی هستند که در تعیین عرصه و حریم یک حوزه سرزمینی اهمیت دارند براین اساس موظفیم نسبت به شرایط دانشی و فنی، تمام امکانات خود را برای تعیین خطوط واقعی عرصه و حریم مشخص کنیم.

به گفته این کارشناس میراث فرهنگی: امروزه مطالعات منظرو بستر تاریخی و فرهنگی امکان یکپارچه دیدن مجموعه را از نظر دانشی و فنی فراهم می‌کند از سوی دیگر بدون مطالعات منظر فرهنگی، حفاظت از بافت تاریخی امکان‌پذیر نخواهد بود.

این کارشناس ارشد مرمت ادامه داد: امروزه در منشور باستان‌شناسی، کنترل و بهره برداری از زمین بدون داشتن ضوابط میراث فرهنگی امکان پذیر نیست از طرفی سیاست‌های فرهنگی، زیست محیطی و آموزشی در زمره عوامل حمایت از تعیین عرصه‌ها و حریم‌ها به شمار می روند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/16778
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است