دو شنبه 11 تير 1403

ديدار رييس مجلس با مراجع تقليد قم

  تاريخ:چهارم تير 1387 ساعت 13:32   |     کد : 1677   |     مشاهده: 187

دكتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي در سفر خود به قم با آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، آيت‌الله مكارم شيرازي در اين ديدار با اشاره به شرايط مهم داخلي وخارجي كشور اظهار كرد: در اين شرايط مشكلات جز با همدلي و وحدت نظر كليه قوا حل نمي‌شود.

وي با اشاره به كميسيون مشترك مجلس و دولت گفت: كميسيون اقتصادي مركب از مجلسيان و دولت و كارشناسان اقتصادي تشكيل شده است بسيار خوشحال شدم. اين اقدام موثر سبب مي‌شود تا ذهنيت مردم نسبت به جدا بودن فعاليت دولت و مجلس اصلاح شود.

وي در ادامه پيشنهاد كرد چنين كميسيون مشتركي هم با قوه قضائيه تشكيل شود تا اين قوه بتواند مشكلات را حل كند.

اين مرجع تقليد همچنين به سه مساله مهم تورم و مشكلات اقتصادي،‌ مسايل فرهنگي و مسايل سياسي خارجي اشاره كرد و گفت: بايد به هر سه اين مسائل توجه جدي شود.

مكارم شيرازي تصريح كرد: بايد مردم را در جريان مسائل بيشتر قرار داد و مشكلات را با مشاركت مردم حل نمود چون اين مشكل تنها توسط دولت و مجلس حل نمي‌شود.

مكارم شيرازي با اشاره به ضايعات دو ميليون تني نان در كشور گفت: اگر مردم در جريان موضوع قرار گيرند اين ميزان كمتر مي‌شود. ائمه جمعه و علما در زمينه صرفه‌جويي به مردم بيشتر گوشزد كنند تا اين اسراف‌كاري‌ها و قطع‌هاي برق كمتر شود.

وي همچنين به بحث سياست خارجي اشاره كرد و گفت: بايد مردم را در جريان مسائل سياست خارجي هم قرار داد. هر چه بيشتر مردم در جريان قرار گيرند بهتر است. نكند كاري كنيم كه مشكل بيشتر شود، بايد با درايت برخورد كرد و مسائل حساس اين چنيني را حل نمود.

مكارم شيرازي با اشاره به سابقه دكتر لاريجاني در مسائل سياست خارجي گفت: بايد شما با استفاده از تجاربي كه دراين زمينه داريد نمايندگان مجلس را در جريان گذاشته و به دولت كمك كنيد همچنين به وزارت خارجه هم كمك فكري دهيد. به طور مثال شما در بحث انرژي هسته‌يي داراي تجارب ارزشمندي هستيد كه بايد آن را به مسئولان فعلي شوراي عالي امنيت ملي منتقل كرد. البته از حق خود نبايد عقب‌نشيني كنيم اما گرفتن حق بايد با تدبير باشد.

اين مرجع تقليد همچنين در بحث تورم با بيان اينكه تورم عوامل مختلفي دارد، گفت: تورم يك عامل ندارد بايد عوامل را براي مردم شرح داد تا با كمك آنان جلوي آن گرفته شود.

وي ادامه داد: دولت و ملت جداي از هم نيستند؛ به خصوص در شرايط طوفاني، به طور مثال جايي كه بايد جلوي اسراف گرفته شود بايد صرفه‌جويي كرد جايي كه دولت بايد حمايت كند موظف به حمايت است همچنين مجلس بايد قوانين راهگشا وضع كند.

وي از به تفاهم رسيدن دولت و مجلس در زمينه خشكسالي ابراز خرسندي كرد و افزود: بايد طوري شود كه به جاي مطلوبي در اين زمينه برسيم.

استاد حوزه علميه قم، در ادامه به وضعيت استان قم اشاره كرد و گفت: همان طور كه همه انتظار دارند كه با تشكيل مجلس جديد در حوزه تحولي عظيم ايجاد شود انتظار اين است كه قم با وجود شما در مسند رياست مجلس، تكاني بخورد. مساله‌ي آب حل شود و كارها به سامان برسد.

وي همچنين به طرح حرم تا حرم اشاره كرد و گفت: لازم است مشكل اين طرح زودتر حل شود و از اين وضع خراب نجات پيدا كنيم.

وي اضافه كرد: در قم از نظر خيابان‌ها و معابر كار زياد است كه بايد انجام شود.

وي همچنين مساله بيمارستان شهيد بهشتي را مدنظر قرار داد و افزود: ما آخر نفهميديم بيمارستان شهيد بهشتي، كي به كجا مي‌رسد؟ اين بيمارستان مركزي خوبي است كه بايد احيا شود.

وي با اشاره به خيل عظيم زائر و مسافر در قم گفت: بايد آمادگي لازم براي پذيرايي از اين همه مسافر در شهر مقدس قم ايجاد شود، كه به نظر مي‌رسد هنوز اين آمادگي وجود ندارد.

مكارم شيرازي گفت: به قم نبايد مانند ديگر شهرها نگاه كرد. قم فرامرزي و متعلق به همه‌ي جهان تشيع است. بايد بودجه‌ي خاصي گذاشته شود، اما نبايد گمان شود كه اين امتياز است، در حالي كه امتياز نيست هر جا كه اين جمعيت و خيل عظيم مسافر وجود داشته باشد، بايد اين‌چنين تمهيداتي براي آن در نظر گرفته شود.

وي همچنين با تاكيد بر حجم زياد كارهاي فرهنگي كه در قم انجام مي‌شود، گفت: قم مركز حوزه‌ي علميه است و كارهاي فرهنگي زيادي در آن انجام مي‌شود. كجا سالانه 16 هزار عنوان كتاب چاپ مي‌شود؟ اما ما اين ميزان چاپ كتاب را در قم داريم.

وي با اشاره به حذف يارانه‌ي كاغذ گفت: حذف يارانه‌ي كاغذ باعث شد تا هديه كردن كتاب گران و كم‌تر شود و بيشتر به خارج ارسال شود. بايد تدبيري در اين زمينه انجام شود.

وي در پايان اظهار كرد: فعاليت شما در سمت رياست مجلس را به فال نيك مي‌گيريم و اميد داريم تا اين مسايل پيش‌روي ملت هرچه سريع‌تر حل شود.

در ابتداي اين ديدار رييس مجلس شوراي اسلامي گزارشي از عملكرد مجلس در آغاز فعاليت خود تاكنون ارايه داد و گفت: تلاش ما اين است كه در مسايل مهم كشور افق‌هاي فكري نمايندگان را به هم نزديك كنيم و بر حوزه‌ي اقتصاد نيز تمركز نماييم.

وي همچنين با اشاره به اختلافات موجود در برخي از موضوعات گفت: تلاش شده است تا جاهايي كه منشا اختلاف برداشت فكري است كميسيوني تشكيل شده و اين اختلافات به حداقل برسد.

وي اضافه كرد: رايزني‌هايي هم با شوراي نگهبان صورت گرفته است تا قوانين مصوب مجلس در جاهايي كه خلاف شرع و قانون اساسي نيست با مشكلات كمتري مواجه شود.

http://sanatnews.ir/News/1/1677
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است