چهارشنبه 6 تير 1403

مقبره خواجه عکاشه آباده مرمت می شود

  تاريخ:پنجم بهمن 1387 ساعت 15:39   |     کد : 15073   |     مشاهده: 1119
به گزارش صنعت نیوز، رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس خبر داد:عملیات مرمت بنای تاریخی مقبره خواجه عکاشه آباده ادامه می یابد.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس خبر داد:عملیات مرمت بنای تاریخی مقبره خواجه عکاشه آباده ادامه می یابد.

صنایع دستی و گردشگری فارس دکتر محمد رضا بذرگر ریاست این سازمان درخصوص عملیات مرمت بنای تاریخی مقبره خواجه عکاشه در شهرستان آباده گفت: عملیات مرمت این بنا در 3 فاز انجام می گیرد که در فاز نخست پروژه ، الحاقات و اضافات ساخته شده در بنا و گچکاری های فرسوده نمای داخلی برچیده خواهد شد و جازنی همراه با دوخت ودوز شکافها به روش هشت گیر با استفاده از آجرهای سنتی و احیاء بخشهای فروریخته قوسها و جرزها با مصالح سنتی و اجرای گل و گچ و نازک کاری در نمای داخلی و همچنین اجرای سنگ ازاره بدنه داخلی با سنگ گندمک تیشه ای ، برچیدن بند و ملاتهای فرسوده و اجرای مجدد بند کشی و رخ بام با آجر سنتی از برنامه هایی است که دراین فاز صورت خواهد گرفت.

بذرگر گفت: به منظور دسترسی به کف اصلی و احیاء کف اصلی ساختمان به عمق متوسط 70 سانتیمتر خاکبرداری انجام می پذیرد و سپس با سنگ لاشه و ملات تقویت پی بنا صورت گرفته و با سنگ گندمک کف فرش انجام خواهد شد.

وی افزود : سنگ قبر مقبره نیز ساماندهی خواهد شد و طرح هایی نیز جهت ساماندهی محوطه پیرامون داریم که اجرای کف فرش ، مبلمان سایت و نورپردازی از مهمترین این اقدامات خواهد بود.

گفتنی است عملیات فوق در 3 فاز انجام و به بهره برداری خواهد رسید.

مقبره خواجه عکاشه از جمله بناهای تاریخی مربوط به دوران صفویه در آباده فارس می باشد که به دستور شاه عباس ساخته شده است این بنا در قسمت شمالی شهرستان آباده و برفراز کوه واقع گردیده است . 

 

http://sanatnews.ir/News/1/15073
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است